Search This Blog

Wednesday, July 14, 2010

Pengenalan Khas Tentang Gaharu

LATAR BELAKANG GAHARU

Gaharu adalah sejenis damar beresin (resinous wood) diperolehi daripada pokok karas yang mengalami masalah atau stress samada akibat jangkitan penyakit, kerosakan fizikal atau kekurangan sumber untuk pertumbuhan yang normal.

Keistimewaan damar beresin pada gaharu ini mengandungi kandungan resin yang mengeluarkan wangian apabila dibakar. Disebabkan ciri khas inilah menjadikan damar gaharu boleh dijadikan sumber komoditi yang mempunyai nilai ekonomi yang tinggi berdasarkan klasifikasi dan gred tertentu. Walaubagaimanapun, terdapat juga sesetengah pokok gaharu yang tumbuh tanpa damar beresin yang menjadikannya tidak mempunyai nilai ekonomi tinggi.

Secara semulajadinya, pembentukan damar pada pokok gaharu memakan masa yang lama bergantung kepada faktor-faktor yang dinyatakan terdahulu. Malah, pokok gaharu liar yang sepatutnya tumbuh liar dihutan negara kita semakin mengalami kemerosotan dan ancaman akibat aktiviti pembalakan, pembukaan tanah-tanah baharu dan akibat dari buruan pencari gaharu haram.

Sebagai alternatif, kini penghasilan damar gaharu secara buatan dan melalui kaedah penanaman pokok gaharu secara perladangan dan besar-besaran menjadi pilihan dan semakin mendapat tempat dikalangan usahawan tempatan bagi menggantikan kaedah tradisional yang kurang produktif.

Penggunaan gaharu kini semakin berkembang luas terutamanya di negara-negara maju meliputi pelbagai aspek saperti bahan wangian, perubatan, minuman, kebudayaan sehinggalah kepada upacara keagamaan. Sifat minyak gaharu yang mampu mengekalkan wangiannya dalam jangkamasa yang lama juga merupakan kelebihan yang menjadikan pengusaha wangian menggunakannya sebagai bahan asas utama dalam campuran minyak wangi.

Menyedari potensi yang ada pada gaharu sebagai sumber ekonomi baru di Malaysia, yang boleh dipelopori khususnya dikalangan penduduk luar bandar, syarikat kami telah mengadakan jalinan usahasama dengan sebuah syarikat dari luar negara yang mempunyai pengalaman lebih 25 tahun dalam industri berkaitan gaharu dan mempunyai rangkaian pasaran dunia yang sangat besar dimana mereka berminat untuk mengadakan pelaburan dinegara kita ini.

Melalui kerjasama itu juga, syarikat kami kini mempunyai kepakaran bioteknologi untuk menghasilkan resin gaharu secara Inokulan dimana teknologi ini mampu menghasilkan minyak gaharu yang bermutu tinggi. Malah kami juga berupaya untuk melakukan pengekstrakan kayu gaharu juga dengan tujuan untuk mendapatkan minyak gaharu ini dengan penubuhan kilang pengekstrakan sendiri.

No comments:

Post a Comment