Search This Blog

Wednesday, July 14, 2010

Jenis Gaharu Yang Berpotensi

Pokok gaharu juga mempunyai pelbagai nama tempatan antaranya pokok karas, pokok depu dan pokok candan. Pokok gaharu terdiri dari famili Thymelaeaceae yang mempunyai lebih daripada 17 spesis daripada genus Aquilaria yang dipercayai berpotensi menghasilkan minyak gaharu yang berkualiti tinggi.

Di Malaysia sahaja terdapat lima spesis gaharu aquilaria yang utama iaitu A. malaccensis (gaharu, karas atau depu), A. hirta (candan), A. microcarpa (garu), A. rostrata dan A. beccariana (gaharu tanduk). Manakala di negara lain pula diantaranya adalah seperti A. crassna (Indochina) dan A. sinensis (Selatan China dan Taiwan), A. sub-intergra (Thailand dan Myanmar) manakala spesis A. agallocha Roxb (India dan Vietnam) merupakan spesis gaharu yang paling mendapat tempat dengan nilai komersil yang paling tinggi dengan kelas minyak gaharu yang terbaik dikalangan spesisnya yang lain.

Sehingga kini tidak ada rekod kejayaan penghasilan resin gaharu melalui teknik mikrobiologi (Inokulan) di Malaysia. Melalui usahasama yang telah kami jalinkan, kami berupaya membekalkan benih-benih gaharu dari spesis A. agallocha Roxb ini untuk ditanam secara ladang di negara kita melalui nurseri yang kami wujudkan di Bukit Payong, Terengganu dan beberapa ladang gaharu di Terengganu, Kelantan, Pahang, Kedah, Johor dan Sarawak.

No comments:

Post a Comment