Search This Blog

Monday, July 26, 2010

Kenapa Perlu Spesis Gaharu Yang Tepat?

Pengalaman lalu menunjukkan ramai pengusaha dan pelabur mengalami kerugian besar dalam industri berkaitan dengan pertanian. Antaranya adalah disebabkan oleh pemilihan anak pokok yang tidak sesuai, penentuan tanah yang salah dan tiada teknologi yang membantu untuk menghasilkan produk bermutu yang diterima pasaran.

Atas kesedaran itulah kami telah memilih Syarikat DBH, Vietnam yang telah terlibat secara langsung dengan industri berkaitan gaharu lebih dari 25 tahun sebagai rakan kongsi. Kerjasama ini sangat penting kerana kejayaan mereka yang telah terbukti dalam tanaman gaharu, inokulasi bagi menghasilkan damar gaharu dan minyak bermutu tinggi malah pasaran yang kukuh yang telah ditunjukkan oleh Syarikat DBH, Vietnam perlu kami ikuti di Malaysia. Rekod kejayaan syarikat DBH ini boleh dilihat dengan google search: Do Bau Huong Vietnam


Pokok Gaharu yang telah di inokulan akan menghasilkan teras gaharu yang baik.

Sejak tahun 2008, Syarikat ACS Synergy Sdn. Bhd telah berusaha membawa masuk teknologi dalam penghasilan gaharu ke negara kita dari Vietnam. Kami juga berusaha menjemput Mr. Huy yang merupakan pakar inokulan penghasilan damar gaharu dan pakar anak pokok gaharu Vietnam dibawa ke Malaysia. Beliau telah terlibat dalam Industri gaharu lebih 25 tahun. Lanjutan dari itu rombongan pertama Usahawam Muslim dari Marang, Terengganu telah melawat Ho Chi Minh City meninjau ladang gaharu, kaedah inokulasi, penghasilan gaharu dan minyak serta produk dari gaharu yang dipasarkan oleh Vietnam. Seterusnya rombongan susalan telah diatur dengan membawa pelbagai pihak untuk melawat ke Pusat Gaharu Vietnam yang diantaranya rombongan Exco Pertanian Negeri Terengganu, rombongan Pejabat Ketua Menteri Sarawak, rombongan Golden Pharos Bhd. bersama Timbalan Pengarah Perhutanan Negeri dan pelbagai Syarikat milik persendirian.


Perjanjian Usahasama Syarikat Do Bau Huong, Vietnam dan ACS Synergy Sdn. Bhd. Malaysia pada 3hb. Ogos, 2008.

Gaharu iaitu damar yang terhasil dari pokok Karas, mempunyai harga yang begitu mahal boleh mencecah sehingga RM14,000 - RM20,000 per kg untuk damar gaharu gred super dan RM50,000 seliter bagi minyak gaharu. Sebelum ini, semua hasil gaharu ini dituai dari hutan semulajadi dan kini, pokok karas semakin diancam kepupusan manakala permintaan terhadapnya semakin bertambah. Tanpa kesedaran untuk penanaman semula, negara kita mungkin tidak lagi menjadi negara pengeksport gaharu yang mempunyai nilai yang begitu tinggi dan permintaannya yang amat besar ke negara-negara Timur Tengah,Taiwan, Jepun dan sebagainya.

Kita patut menoleh ke negara jiran seperti Thailand, Myanmar dan Vietnam, dimana mereka sudah jauh meninggalkan kita dari segi teknologi dan perladangan gaharu ini.
Kekurangan maklumat yang tepat dan modal asas yang tinggi untuk membuat ladang gaharu menyebabkannya kurang diminati. Manakala agensi agensi Kerajaan pula masih lagi dalam perengkat kajian dan percubaan. Penanaman pokok karas sudahpun dilakukan oleh beberapa agensi swasta yang ada di beberapa tempat di negara kita. Penyelidikan dalam penghasilan gaharu melalui kaedah suntikan juga giat dijalankan. Namun, kejayaannya masih dalam peringkat awal.

Penanaman pokok karas secara ladang,perlu ambil kira beberapa faktor seperti pemilihan anak benih berkualiti, jarak tanaman, kaedah tanaman, kaedah suntikan dan pasaran. Ia harus dinilai untuk mendapat hasil yang maksima selepas 5 -7 tahun pelaburan. Pertamanya, pemilihan anak benih sering menjadi persoalan. Ada yang mengatakan spesis X lebih baik dari spesis Y dan ada yang sebaliknya kerana ia lebih popular dan murah atau lebih mahal. Seharusnya kita meneliti semula beberapa kajian, pokok karas sebenarnya mempunyai method yang berbeza dengan pokok lain.

Pokok yang sihat dan membesar dengan cepat menghasilkan resin gaharu yang sedikit berbanding pokok yang sakit dan diganggu. Ia sebenarnya selari dengan kejadian semulajadi gaharu di dalam hutan, pokok yang berada di kawasan berbatu dan mengalami tindakbalas kecederaan yang teruk menghasilkan gaharu yang lebih bermutu. Kita juga harus melihat kepada permintaan pasaran, spesis manakah yang menjadi pilihan pembeli dan mempunyai harga yang tinggi. Satu-satunya benih gaharu yang kami usahakan hanya dari spesis Aquilaria Agallocha Roxb (AAR) adalah merupakan spesis yang mempunyai nilai komersil yang tinggi (kajian pasaran:www.thechimhyang.co.kr/eintro.html).


Tapak Semaian Gaharu Agallocha di Terengganu

Manakala kaedah penanaman, jarak penanaman 6″x6″ atau 10″x10″ menghasilkan jumlah tanaman pada 1000 pokok atau 600 pokok seekar. Penanaman secara intergrasi dengan getah dan kelapa sawit adalah lebih meminimunkan risiko, malahan memberi pulangan jangka pendek yang boleh menampung kos keseluruhan. Sulaman boleh dilakukan dengan tanaman herba dan tanaman kontang. Jarak yang sesuai harus dilihat.

Selepas pokok karas mencapai usia 3 -5 tahun, suntikan sejenis microorganism dilakukan supaya pokok mula menghasilkan damar atau resin dan dibiarkan selama enam bulan hingga dua tahun sebelum tuaian hasil dilakukan. Perlu diingatkan, tanpa teknologi ini pokok karas sukar membentuk damar gaharu di dalamnya dan mungkin memerlukan masa yang sangat lama sebelum boleh dituai. Berbeza dengan spesis semulajadi, gaharu terbentuk pada usia pokok 20 - 40 tahun melalui gangguan fizikal atau microrganisme. Kerana itu bagi tanaman gaharu secara ladang species A. Agallocha Roxb sahaja yang diketahui kini mampu menghasilkan gaharu dan minyak bermutu tinggi yang mendapat pasaran perengkat Antarabangsa.

Pengalaman Syarikat Do Bau Huong, menunjukkan setiap pokok menghasilkan gaharu bernilai sehingga RM1,000 – R3,000. Mungkin tidak keterlaluan jika kita meletakkan RM1,000 sahaja untuk sepokok yang menghasilkan gaharu. Bayangkan anda menanam 1,000 pokok dan anda berpeluang menjadi jutawan, InsyaAllah. Malahan jika hanya 50% sahaja yang menjadi, jumlah pendapatannya masih lumayan! Tetapi, kita perlu menilai samaada spesis yang ditanam dan kaedah suntikan yang di buat adakah telah berjaya atau diperengkat percubaan Oleh itu, amat penting untuk kita semua memperolehi sebanyak mungkin maklumat untuk merealisasikan penanaman pokok karas secara ladang. Kami mencadangkan untuk kita menanam species yang terbukti menghasilkan mutu gaharu yang tinggi dan mutu minyak gaharu yang mendapat pasaran Antarabangsa tinggi.


Sijil Pengesahan benih A. agallocha Roxb oleh pengeluarnya, DBH Vietnam

3 comments: